Sri Anandamayi Ma

Váránasí, 10. října 1957

Irský novinář a doktorand z Benáresské hinduistické univerzity přišli k Mátadží pro daršan. Došlo k následující konverzaci:

Otázka: Mám pravdu, když věřím, že jste Bůh?
Mátadží: Není nic kromě Jeho samotného, všichni a všechno jsou jen podobami Boha. I ve vaší osobě sem přišel, aby poskytl daršan.


Otázka: Proč tedy jste na tomto světě?
Mátadží: Na tomto světě? Nejsem nikde. Spočívám sama v sobě.

Otázka: Jaká je vaše práce?
Mátadží: Nemám žádnou práci. Pro koho můžu pracovat, když je jen JEDEN?

Otázka: Proč jsem na tomto světě?
Matadži: Hraje si nekonečnými způsoby. Je Jeho potěšením si takto hrát.

Otázka: Ale proč já jsem na tomto světě?
Mátadží: To je to, co vám říkám. On je vším, hraje si nesčetnými způsoby a v nesčetných podobách. Abyste však sami pro sebe zjistili, proč jste na tomto světě, abyste přišli na to, kým ve skutečnosti jste, existují různé sádhany, duchovní cvičení a praxe. Studujete a skládáte zkoušky, vyděláváte peníze a užíváte si je. Ale to vše se odehrává v říši smrti, v níž pokračujete život za životem, opakujete znovu a znovu to samé. Pak je tu také další cesta, cesta Nesmrtelnosti, která vede k poznání toho, kým opravdu jste.

Otázka: Může mi v tom někdo pomoct nebo každý na to musí přijít sám?
Mátadží: Profesor vás může učit jen tehdy, pokud máte schopnost učit se. Může vám samozřejmě nabídnout pomoc, ale musíte být schopni reagovat, tato schopnost musí ve vás být, abyste pochopili, co učí.

Otázka: Jaká je nejlepší cesta k poznání svého Jáství?
Mátadží: Všechny cesty jsou dobré. Záleží na mentálních otiscích každého člověka, na jeho podmíněnosti, sklonech, které si přinesl z předchozích zrození. Stejně jako člověk může cestovat na stejné místo letadlem, vlakem, autem nebo na kole, jsou také různé přístupy vyhovující různým typům lidí. Ale nejlepší cesta je ta, na kterou vás navede guru.

Otázka: Když je jen JEDEN, proč je na světě tolik různých náboženství?
Mátadží: Protože On je nekonečný, existuje nekonečná škála toho, jak Ho můžeme vnímat a nekonečné množství cest k Němu. Je vším, každou vírou a také nevírou ateisty. Vaše víra v nevíru je také vírou. Když říkáte, že nevěříte, znamená to, že víru připouštíte. Je ve všech podobách, a přesto je beztvarý.

Otázka: Z toho, co říkáte, mě vychází, že Bůh bez podoby je podle vás blíž Pravdě než Bůh s podobou?
Mátadží: Není led jen vodou? Podoba je stejně tak Jím, jako když je bez podoby. Říct, že existuje pouze jedno Jáství a všechny podoby jsou iluzí, by znamenalo, že Bůh bez podoby je blíž Pravdě než Bůh s podobou. Ale toto tělo prohlašuje: každá podoba i beztvarost jsou jen Jím a Jím samotným.

Otázka: Co byste řekla o těch, kteří trvají na tom, že jen jedno náboženství je správné?
Mátadží: Všechna náboženství jsou cestou k Němu.

Otázka: Jsem křesťan….
Mátadží: Stejně tak já; jsem křesťankou, muslimkou, čímkoliv chcete, abych byla.

Otázka: Bylo by správné, kdybych se stal hinduistou nebo je můj přístup křesťanský?
Mátadží: Pokud jste souzeni stát se hinduistou, stane se to tak jako tak. Stejně jako se nemůžete zeptat, „Co se stane v případě dopravní nehody?“ Když dojde k nehodě, uvidíte.

Otázka: Pokud cítím nutkání stát se hinduistou, měl bych tomu dát přednost nebo je lepší to potlačit, protože se říká, že každý se narodí tam, kde je to pro něj nejlepší?
Mátadží: Pokud byste opravdu cítili nutkání stát se hinduistou, tuto otázku byste nepokládali, ale stali byste se jím. Přesto je i další strana tohoto problému. Je pravda, že jste křesťan, ale něco z vás je také hinduistou, jinak byste o hinduismu nic nevěděl. Vše je obsaženo ve všem. Stejně jako strom plodí semeno, z jednoho semene mohou vyrůst stovky stromů, semeno je tedy obsaženo ve stromě a potenciál celého stromu v malém semeni.

Otázka: Jak mohu nalézt štěstí?
Mátadží: Nejdříve mi řekněte, zda jste ochoten udělat to, co vám toto tělo nabídne?

Tazatel: Ano, jsem.
Mátadží: Opravdu? Velmi dobře. Předpokládejme, že vás požádám, abyste tu zůstali, budete schopni to udělat?

Tazatel: Ne, nebudu (smích).
Mátadží: Vidíte, štěstí, které závisí na něčem mimo vás, ať je to vaše žena, děti, peníze, sláva, přátelé, nebo cokoliv jiného, nemůže mít trvání. Ale najít štěstí v Něm, který je všude, který vším prostupuje – své vlastní Jáství, to je skutečné štěstí.

Otázka: Takže říkáte, že štěstí spočívá v nalezení svého Jáství?
Mátadží: Ano. Nalezení svého Jáství, objevení toho, kým skutečně jste, znamená najít Boha, protože nic není mimo Něho.

Otázka: Říkáte, že vše je Bohem! Ale nejsou někteří lidé více Bohem než jiní?
Mátadží: Je to tak pro toho, kdo se takto ptá; Ale ve skutečnosti je Bůh přítomný všude, zcela a rovnou měrou.

Otázka: Nemám já jako jednotlivec nějakou podstatu? Není ve mně nic, co není Bůh?
Mátadží: Ne. Také v „nebýt Bohem“ je pouze Bůh. Vše je On.

Otázka: Neexistuje vůbec žádné odůvodnění pro odbornou nebo jinou světskou práci?
Mátadží: Zaobírání se světskými věcmi funguje jako pomalý jed. Aniž by si toho někdo všiml, postupně to vede k smrti. Měla bych svým přátelům, otcům a matkám poradit, aby se vydali touto cestou? Nemůžu to udělat. Toto tělo říká: Vyberte si cestu k Nesmrtelnosti, vydejte se jakoukoliv cestou, která vás podle vašeho temperamentu dovede k Realizaci vašeho Jáství. A když pracujete ve světě, můžete dělat jednu věc. Cokoliv po celý činíte, snažte se dělat v duchu služby. Služte Bohu v každém, pohlížejte na každého a na všechno jako na projev Jeho a služte Mu skrze jakoukoli práci, kterou vykonáváte. Pokud žijete s tímto postojem mysli, cesta k Realitě se před vámi otevře.

(Mátadží oslovuje všechny nesezdané lidi jako své přátele a sezdané lidi jako své otce a matky.)

Zdroj: Tarak Matl

 


Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *